Σχολή Ισλαμικών Σπουδών στην Θεολογική του ΑΠΘ

Διαβάζω τις αντιδράσεις για την δημιουργία μίας Σχολής Ισλαμικών Σπουδών στο ΑΠΘ κι απορώ...
Σε ένα Πανεπιστήμιο, όπως το ΑΠΘ, η επιστημονική μελέτη ενός αντικειμένου προφανώς δεν είναι προσηλυτισμός. Οι Βυζαντινοί θεολόγοι είχαν ξεκινήσει θεολογικό διάλογο με τους ισλαμιστές ομολόγους τους, διαβουλευόμενοι τα ζητήματα της Πίστεως για αιώνες και έληξε με την άλωση της Πόλης, διότι ενδεχομένως το Ισλάμ να είναι πράγματι αδιάλλακτο, το ερώτημα είναι εάν ο διάλογος κι η επιστημονική γνώση βοηθούν. Εκτιμώ ότι γνωρίζουμε ότι οι Βυζαντινοί δεν έγιναν μουσουλμάνοι. Πως θα αντιμετωπίσει κανείς ένα πρόβλημα, εάν δεν το μελετήσει; Η πρώτη μετάφραση του Κορανίου, εάν δεν κάνω λάθος, είναι στα Ελληνικά από Βυζαντινό Θεολόγο, διότι το χρειαζόταν για να το μελετήσουν. Οι σύγχρονοι Έλληνες γνωρίζουμε τι είναι το ισλάμ; Τέσσερις αιώνες και μία στενή γειτνίαση, τέσσερα Ορθόδοξα Πατριαρχεία και θα το ακούμε τι είναι από τους Αμερικάνους; Πως θα το αντιμετωπίσουμε το Ισλάμ; με πράσινα τριαντάφυλλα ή με ρουκέτες; Πως θα το μάθουμε; Γιατί να μην συμβουλεύουμε εμείς τους Ευρωπαίους, με βάση την επιστημονική μας γνώση και να ακούμε από τους άλλους, αυτά που έτσι κι αλλιώς βιωματικά τα γνωρίζουμε; Γιατί να μην έχουμε την καλύτερη έδρα Ισλαμικών σπουδών σε Δυτική χώρα, και να έρχονται εδώ όλοι οι Δυτικοί δημοσιογράφοι και να σπουδάζουν μεταπτυχιακά για το Ισλάμ. Τι σχέση έχει η Χάλκη που ακούω και η αμοιβιότητα; Εάν δηλαδή οι βάρβαροι γκρέμισαν την Παλμύρα, να γκρεμίσουμε κι εμείς ότι παλιά τζαμιά έχουμε στην επικράτεια μας;

Αναρωτιέμαι, εάν ως Έλληνες θεωρείτε ότι γνωρίζουμε, τι είναι το Ισλάμ;
Χριστιανική αίρεση είναι. Προήλθε από τους μονοφυσίτες, τους Αρειανούς και τους Νεστωριανούς αιρετικούς και τέλος τους εικονομάχους (μην με ρωτήσετε τι πρέσβευαν) που διώχθηκαν από το Βυζάντιο κι έτσι εντός του Βυζαντίου μείναμε οι Ορθόδοξοι κι εκτός της επικράτειας του οι αιρετικοί, που διαμόρφωσαν με σύνθεση των διαφωνιών τους στο Ισλάμ. Δόγμα της Πίστεως έχουν, όπως εμείς λέμε το "Πιστεύω" κι έχουν προσθέσει "...και εις ένα μεγάλο Προφήτη τον Μωάμεθ" οι Σουνίτες, και συνέχισαν "και στον Αλή..." (τον γαμπρό του Μωάμεθ) οι Σιίτες. Θα τα βρείτε γραμμένα (εάν τα θυμάμαι καλά από τότε που το διάβασα) στο μοναδικό ίσως σύγχρονο πανεπιστημιακό βιβλίο της Θεολογικής για το Ισλάμ που συνέγραψε ο Αναστάσιος Αλβανίας. Ήμουν προ μηνός στην Τζέντα της Σ.Αραβίας και αν δείτε μεταφέρουν αγιασμό με το αεροπλάνο κι επιτρέπεται έως 15 λίτρα ανά πιστό αεροπορικώς. Οι διαφορές που έχουμε οι Ορθόδοξοι από τους Μουσουλμάνους, τους Καθολικούς ή τους Προτεστάντες θα εκπλαγείτε εάν συμπεράνετε ότι με τους Μουσουλμάνους ίσως να είμαστε στις συμπεριφορές πιο κοντά. Το ότι δεν κατανοούμε τη γραφή τους, δεν σημαίνει ότι διαφέρουμε στην πίστη μας. Οι Προτεστάντες και οι Μουσουλμάνοι δεν αποδέχονται τους Αγίους, τις εικόνες και τα αγάλματα, ως ειδωλολατρικά. Και μην μου πείτε ότι όλοι οι Ορθόδοξοι αντιμετωπίζουν τις εικόνες όπως επίσημα το δέχεται η εκκλησία μας, ότι φέρνουμε στη σκέψη μας τον βίο του Αγίου και δεν δίνουμε καμία αξία στο ξύλο...
Εάν αυτά που σας γράφω σας εκπλήσσουν, σκεφτείτε ότι ίσως η άγνοια μας αυτή να οφείλετε στο ότι έχουμε εξοβελίσει τη γνώση από τη ζωή μας. Και τι άλλο είναι μεγαλύτερη γνώση από ότι παράγεται μέσα σε ένα Πανεπιστήμιο; Απορία εκφράζω, όμως προφανώς μόνο οι φανατικοί "Χριστιανοταλιμπάν" διαφωνείτε, ίσως όμως διαβάζοντας να κατανοήσετε.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αποκαλύπτονται τα Παραμύθια της Flyover και πόσο θα μας ταλαιπωρήσει

Οι ασκοί του εώλου (Ν.Σαραντάκος κατά Γ.Μπαμπινιώτη)

Παλαιστινιακό - Η Λύση της Ανταλλαγής Πληθυσμών