Η Υπερβολή ως "Ανθελληνικού" του Τεμένους στο Βοτανικό


Διάβασα περί ανθελληνικότητας του Νόμου για το Τέμενος στο Βοτανικό. Όμως ομιλούμε την Ελληνική και ας ακριβολογούμε.
Αν ο Νόμος θα μπορούσε να ήταν Αντιχριστιανικός, εφόσον αφορούσε μία άλλη θρησκεία, ανθελληνικός, όμως, γιατί; Δεν υπάρχουν Έλληνες Μουσουλμάνοι; Ή μήπως έχει κάποια βάση ότι οι μουσουλμάνοι που δεν έχουν την Ελληνική υπηκοότητα και ζουν στη χώρα μας, άραγε ότι είναι εχθροί και ανθέλληνες;

Θα σας εξιστορήσω κάτι που έζησα στην Έφεσο που επισκέφθηκα φέτος, προσκεκλημένος από συνάδελφο Τούρκο Αξιωματικό που υπηρετήσαμε μαζί στην Καμπούλ και μετά θα σας προτείνω τι θεωρώ προσωπικά Ελληνοπρεπές, ώστε σταδιακά να ενσωματωθούν (κοινωνικοποιηθούν) κι οι μη Έλληνες Μουσουλμάνοι στην Ελληνική κοινωνία κορμό (και η παρούσα κρίση είναι ίσως μία μεγάλη ευκαιρία λόγω της ενδεχόμενης ανάσχεσης του κύματος μετανάστευσης).

Ανάμεσα, λοιπόν, στα άλλα που επισκεφθήκαμε ήταν κι η Έφεσος όπου "φάγαμε" όλη μας την ημέρα γιατί πραγματικά είναι τεράστια και εντυπωσιακή! 

Από την αρχή της περιήγησης μου είχε αναφέρει και μία εκκλησία το σπίτι της Παναγιάς ("Μάριαμ Χάους" όπως το έλεγε) που θα πηγαίναμε, όμως είχε νυκτώσει και για να είμαι ειλικρινής δεν είχα ακούσει κάτι σχετικό και δεν το είχα δώσει και πολύ σημασία. Υπέθεσα κάποιο εκκλησάκι αφιερωμένο στην Παναγία, ανάμεσα στις χιλιάδες που προφανώς αφήσαμε  πίσω μαζί με τα χώματα μας στη Μικρά Ασία… Καθώς είχε πάρει να σκοτεινιάζει, του πρότεινα «δεν πειράζει, ας γυρίσουμε, σκοτείνιασε...», όμως αυτός επέμενε και πήραμε να ανέβουμε στο βουνό για το… εκκλησάκι, όπως το φανταζόμουν. Φτάσαμε, ήταν ένας χώρος φρουρούμενος από χωροφυλακή και όπως κατάλαβα ήταν ένα καθολικό ίδρυμα, υποτίθεται από μία Γερμανίδα μοναχή που είδε ένα όραμα και ήρθε από τη Γερμανία και υπέδειξε τη θέση της οικίας της Παναγίας (σύνηθες άλλωστε και στη δική μας "πρακτική"), όπου κατά την παράδοση φαίνεται να την έφερε ο Απόστολος Ιωάννης, στην Έφεσο, για να γλυτώσουν από το διωγμό που ακολούθησε τη σταύρωση του Χριστού. Για να είμαι ειλικρινής, επειδή η εκκλησία ήταν καθολική, προσωπικά δεν αισθάνθηκα το δέος όπως όταν μπήκα στην Αγία Σοφία ή σε άλλους Ορθόδοξους ναούς κατά την επίσκεψη μου στην Τουρκία. Μπήκα μέσα, είδα το χώρο, έκανα μάλλον διστακτικά στο σταυρό μου, δεξιά καθόταν ένας καθολικός ιερωμένος και πιο πέρα μία μάλλον καθολική καλόγρια και διάβαζαν με κατάνυξη στα λατινικά. Προχώρησα στο βάθος δεξιά είχε κηροστάσιο κι άναψα κι ένα κεράκι κι ετοιμάστηκα να βγω από την εκκλησία, μάλλον ασυγκίνητος από το θέαμα σκεπτόμενος ότι τζάμπα τον ταλαιπώρησα τον φίλο μου τον Καντίρ, που δέχθηκα μέσα στη νύχτα να μας φέρει εδώ μετά από μία κουραστική μέρα στην Έφεσο. Βγαίνοντας λοιπόν, και γυρνώντας να δω που βρίσκονται, είδα τον Καντίρ και τη σύζυγο του, να έχουν σηκώσει τα χέρια, όπως κάνουν οι μουσουλμάνοι στο ύψος του προσώπου τους, και να προσεύχονται. 

Συνειδητοποίησα λοιπόν, όπως μου εξήγησε μετά, ότι η σύζυγος του που είναι από την Κωνσταντινούπολη, δεν είχε επισκεφθεί προηγούμενως τη συγκεκριμένη Εκκλησία και αυτός ήταν ο λόγος που ήθελε να έρθει μαζί μας, για το σπίτι της Παναγίας κι όχι για την Έφεσο και περίμενε υπομονετικά όλη την ημέρα να της εξηγώ τις επιγραφές τι έγραφαν στα Ελληνικά. Όχι ότι δεν τα έβρισκε ενδιαφέροντα, αλλά η ημέρα εκείνη, για την Σεχραζάτ, τη σύζυγο του Καντίρ, σκοπός της ήταν η επίσκεψη στο σπίτι της Παναγιάς.

Πολλοί θα πουν «κρυπτοχριστιανοί», όμως δεν είναι έτσι.  Διότι όλοι οι μουσουλμάνοι σέβονται και τιμούν τους Αγίους. Ο Χριστός κι η Παναγία αναφέρονται ρητά στο Κοράνιο από τον Μωάμεθ. Ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος, στο πανεπιστημιακό του εγχειρίδιο "Ισλάμ" εξηγεί ότι οι Βυζαντινοί εξέλαβαν το Ισλάμ ως αίρεση, διότι ερμήνευε με διαφορετικό τρόπο την ίδια θεολογία, όπως εξελίχθηκε από τον Ιουδαϊσμό και το Χριστιανισμό, κι έτσι θα ήταν, όπως συνέβη με τον Αρειανισ, το Νεστωριανισμό κλπ αιρέσεις που εξαφανίστηκαν, όμως αντιλαμβανόμαστε το Ισλάμ ως ανεξάρτητη θρησκεία, επειδή ακριβώς επικράτησε και είναι μάλιστα μία από τις επιρατέστερες σήμερα θρησκείες. Αναφέρει μάλιστα ότι υπήρχε σημαντικός διάλογος, με τους Ορθοδόξους και τους Μουσουλμανους θεολόους, που όμως έσβησε μετά την Άλωση της Πόλης, κατά την άποψη του λόγω των περιορισμών που θέτει το Ισλάμ την κριτική (όπως άλλωστε στο παρελθόν μία ανάλογη τάση είχε επικρατήσει και στο Χριστιανισμό με το "πίστευε και μη ερεύνα", (ίσως θα πρέπει κάποιοι θεολόγοι, αντί να βαυκαλίζονται δογματικά για το πόσο "καλοί Χριστιανοί" είναι, ας ανατρέξουν σε αυτά τα κείμενα, ώστε να μην ανακαλύπτουμε τον τροχό από την αρχή, και να βοηθήσουν στον διάλογο των θρησκειών).  

Αν μου πείτε προσωπικά τι θα θεωρούσα πραγματικά Ελληνοπρεπές, ίσως και Χριστιανικό, αλλά πάντως Ελληνοπρεπέστατο, με βάση την ευλάβεια που είδα τους Τούρκους να συμπεριφέρονται στον Οίκο της Παναγίας (και αν είμαστε ειλικρινείς θα κατανοήσουμε ότι και το σοβάτισμα στις εικόνες της Αγίας Σοφίας και αλλού, που σήμερα αποκαλύπτονται πλήρως διασωσμένα, αποδεικνύουν ότι πρόθεση τους δεν ήταν η καταστροφή των εικόνων - σε αντίθεση με εμάς τους Χριστιανούς που καταστρέψαμε τα αγάλματα της προηγούμενης θρησκείας, χειρότεροι κι από τους Ταλιμπάν δηλαδή) θα ήταν να ανοίγαμε τις Εκκλησιές μας, ανά ενορία στους μουσουλμάνους ενορίτες, και να τους δίναμε κάποιες ώρες να προσεύχονται μέσα στις Εκκλησίες μας, ώστε παράλληλα να συμμετέχουν κι οι ίδιοι στη κοινωνική ζωή της ενορίας, στις φιλανθρωπικές δράσεις και να υπήρχε μία πραγματική κοινωνία αγάπης. Διότι ίσως ούτε οι Μουσουλμάνοι να εξυπηρετούνται από ένα μεγάλο τέμενος να κάνουν διαδρομές για να πάνε να προσευχηθούν. Το μόνο που ίσως απαιτούταν θα ήταν να καλύπταμε με κάποιο αυτόματο τρόπο (λ.χ. με κουρτίνες ή ειδικά εικονοσκίαστρα για να μην παρεξηγούνται ορισμένοι) τις εικόνες και τις αγιογραφίες, ίσως να ορίζαμε ένα χώρο για προσευχή των μουσουλμάνων μέσα στην εκκλησία, άλλωστε πόσοι είναι κατά ενορία; Κι αυτό διότι η κάλυψη των εικόνων, δεν γίνεται για λόγους ασέβειας προς τους Αγίους, αλλά απλώς το θεωρούν ειδωλολατρικό καθώς αποσπά την προσοχή τους από την προσευχή και για αυτό προτιμούν τα γεωμετρικά σχήματα στα τεμένη τους. Μεταξύ μας, για πολιτικούς λόγους αποφασίστηκε επί (μήπως αιμοσταγούς) Αυτοκράτειρας Ειρήνης ότι δεν είναι ειδωλολατρία η εικονολατρία, κι ότι δήθεν τιμούμε το πρόσωπο του Αγίου κι όχι το υλικό, λες κι οι αρχαίοι Έλληνες όταν έκαναν το Άγαλμα της Αθηνάς της Παλλάδος, το μάρμαρο λάτρευαν κι όχι τη Θεά που βρισκόταν παντού μέσα στην Ελλάδα και θεωρούσαν ότι προστάτευε ανάμεσα στα άλλα και την Αθήνα.

Τέλος πάντων, δεν ενδιαφέρομαι να σας μεταπείσω, όσον αφορά τα θεολογικά, όμως μιας και ετέθη ζήτημα «Ανθελληνικότητας» του Τεμένους, αντιπροτείνω το Ελληνοπρεπέστατο, ώστε οι μουσουλμάνοι να ενσωματωθούν στιην κοινωνία μας, και να μην δημιουργηθεί ένα γκέτο στο Βοτανικό, το οποίο θα είχε μία επίδραση τοπικά με τη διαμόρφωση ηθών κι εθίμων, ξένων προς την υπόλοιπη χώρα, δεν θα αφομοιωθούν και δεν θα γίνονται κατανοητά από τον πολύ πληθυσμό, όπως άλλωστε συμβαίνει και στη Θράκη, που δεν κατανοούμε οι Έλληνες των άλλων περιοχών της χώρας τα περί Ισλάμ. Εάν όμως είμαστε μαζί, σε ενιαίες Ενορίες, κι εμείς θα κατανοήσουμε τις αντιλήψεις τους, κι αυτοί, σιγά - σιγά, θα κατανοήσουν τη Χριστιανική θρησκεία, που αποτελεί μέρος της δικής μας κουλτούρας και θα τους βοηθήσει στην καλύτερη ένταξη τους στην κοινωνία μας. Κι αν τίθεται θέμα επικράτησης. προσωπικά δεν αντιλαμβάνομαι εάν αυτό γίνει ειρηνικά και με την ελεύθερη βούληση των ατόμων, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί οι πιστοί Χριστιναοί πρέπει να ανησυχούμε, εάν όπως πιστεύουμε η θρησκεία μας είναι η πραγματικη κι εκπορεύεται από τον πραγματικό τριαδικό Θεό. Ίσως να ισχυριστεί κανείς, ότι μπορεί έτσι να μετατραπούν οι εκκλησίες μας σε τζαμιά, γιατί οι Χριστιανοί δεν πηγαίνουμε στην εκκλησία. Είναι πράγματι ένα ενδεχόμενο, εάν η Ορθόδοξη Εκκλησία λειτουργεί χειρότερα από το Ισλάμ, όμως από την άλλη ίσως είναι κι η ευκαιρία να αφυπνιστούμε, διότι τι «σόι αληθινή θρησκεία» έχουμε όταν δεν αντέχει σε μία απλή και αριθμητικά υποδεέστερη ακόμη «εισβολή» αλλόδοξων»; Μήπως πρέπει σιγά – σιγά να ανακαλύψουμε την Αλήθεια του Λόγου, πίσω από τα καλαίσθητα εκκλησιαστικά κτίρια και τις χρυσοποίκιλτες εικόνες; Μήπως παράγινε εμπόριο η θρησκεία μας, κι αν εμφανιζόταν ο Χριστός το Πάσχα θα τα έσπαγε όλα στις Εκκλησιές μας για να ξανακτίσει το Ναό σε 3 ημέρες;

Ποιος φοβάται τη σύγκριση με το Ισλάμ; Ο Χριστός, σίγουρα, δεν την φοβάται!

Καλή Χρονιά σε όλους! Χωρίς Φοβίες αλλά με Θάρρος, Εμπρός!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι ασκοί του εώλου (Ν.Σαραντάκος κατά Γ.Μπαμπινιώτη)

Ωρομίσθιοι ΤΕΙ: Η Επίσχεση Εργασίας είναι Στάση Ευθύνης;

"Γράμμα στον Πατέρα" του Φραντς Κάφκα, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη ("Έτος Κάφκα" 2024)